Kolibri 950

Technische gegevens

Lengte o.a. 9.50 m
Lengte w.l. 7.20 m
Breedte 3.00 m
Diepgang vleugelkiel
Diepgang wedstrijdkiel
1.15 m
1.70 m
Ballast 1250 kg
Waterverplaatsing 3200 kg
Grootzeil 28 m²
H.A. Fok 18 m²
Doorvaarthoogte
– toptuigage
– 7/8 tuigage
12.80 m
14.00 m



ANWB test 2000 >

Beschrijving Kolibri werf

De Kolibri 950 is een veelzijdige middenklasser 
Het ontwerp en de bouw van de Kolibri 950 maken er een veelzijdig jacht van. Door de keuze uit 2 kielvormen kunt u het jacht de diepgang geven die het beste bij u past. Het snelheids-potentieel van de 950 maakt overtochten naar bijvoorbeeld Engeland of Noorwegen tot overzichtelijke ondernemingen. Het praktische interieur bewijst zowel onder zeil als in de haven zijn waarde. Ontdekkingstochten in Noorse fjorden, rondje IJsselmeer, maar ook toeren door Friesland is met uw 950 allemaal mogelijk.

De Kolibri 950 is een sportief jacht voor wat groter water met ruime accommodatie. Onderdeks vindt u stahoogte door de gehele kajuit. Voorin het jacht een dubbele kooi van Hollandse lengte, met hieronder waterdichte compartimenten welke als bergruimte beschikbaar zijn. Frisse lucht door het ventilatievluchtluik. In de salon 2 langsbanken waar 6 volwassenen plaats kunnen nemen. Hiertussen een tafel met opklapbare bladen en een flessenopbergvak. Uiteraard makkelijk bereikbare opbergvakken. En onder alle gangboorden afsluitbare kasten.

Aan stuurboord de langsscheepse navigatiehoek met kaartenopbergvak en genoeg ruimte voor instrumenten. Hiertegenover de kombuis met wasbak en cardanische oven/kookstel en ruimte voor een koelvak. Naast de kajuit-ingang een grote afgesloten ruimte voor toilet en wastafel. In het achterschip aan bakboord een dubbele kooi en aan stuurboord ruime bakskisten.
De 950 kan naar keuze voorzien worden van een vleugelkiel of een upside-down wedstrijdkiel. Tevens is er keuze tussen 7/8e of toptuigage. Het jacht is voorzien van een doorgestoken roer en een inboard dieselmotor van 16 PK. Uiteraard zijn alle zeilfuncties vanuit de kuip bedienbaar. Dit alles maakt de 950 tot een veelzijdig jacht.

De 950 is voortgekomen uit de Kolibri 900. Dit schip is in 1985 ontworpen door Van de Stadt als een zeer snel zeilende cruiser/racer. Het schip heeft dus ook de kenmerken van een racer, zoals een sterk negatief (naar voren hellende) spiegel, een voor de mast aflopende opbouw en niet te vergeten een 7/8e tuigage met een fors zeiloppervlak in verhouding tot de waterverplaatsing. Van dit ontwerp zijn er meer dan 50 verkocht, waarvan vele als bouwpakket. Het interieur is, mede in verband met de zelfbouw, betrekkelijk simpel en recht-toe-recht-aan ontworpen. Wanneer deze schepen geheel in kleur geschilderd worden, zijn ze niet van een polyester schip te onderscheiden.
De zeileigenschappen zijn bijzonder goed en er zijn dan ook al veel lange zee- en zelfs oceaanreizen mee gemaakt, onder meer de OSTAR door Henk van de Weg.

Toen we de 950 ontwierpen, hebben we de volgende trends als uitgangspunt genomen:

  • Mensen die een Kolibri kopen, doen dit meestal omdat ze per se een houten schip willen.
  • De drempel om (langere) zeereizen te maken is veel lager geworden dan 15 jaar geleden.
  • Er lijkt minder belangstelling te zijn voor het zelf bouwen van een schip.

We wilden dus met de 950 een schip ontwerpen waarmee je snel en comfortabel langere zeereizen kunt maken. Ook moest het een lekker schip zijn om in te wonen als je eenmaal bent aangekomen en het moest ‘smoel’ hebben. Je moest kunnen zien dat het een houten schip is. Daar de thuiswateren vaak een beperkte diepgang en doorvaarthoogte hebben, diende ook hiermee serieus rekening te worden gehouden.
Met deze gedachten in het achterhoofd zijn er wat verkennende tekeningen gemaakt en hebben we overleg met Cees van Tongeren (Van de Stadt design) gehad. Het opnieuw ontwerpen van de romp leek ons weinig zinvol gezien de uitmuntende zeilkwaliteiten van de 900. Besloten werd om de romp van een positieve (naar achter hellende) spiegel te voorzien, het vrijboord te verhogen en meer zeeg te geven. Daar de dekhoogte gelijk bleef, betekende dit dat er een boeisel met daarop een teakhouten potdeksellijst ontstond. Door deze wijzigingen werd de romplengte 950 cm. De kuip werd rondom voorzien van een forse kuiprand en de opbouw kreeg een vorm die bij een houten schip past.

Copyright Kolibri Jachtbouw © 2015 All rights reserved

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *