Lengte o.a. | 6.50 m |
Lengte w.l. | 6.25 m |
Breedte | 2.40 m |
Diepgang | 1.28 m |
Ballast | 410 kg |
Waterverplaatsing | 975 kg |
Grootzeil | 13 m² |
Fok | 10 m² |
Spinnaker | 28 m² |
Doorvaarthoogte | 9.5 m |
Beschrijving door de Kolibri Jachtwerf
De belangstelling voor deze scheepjes neemt weer duidelijk toe. Veel mensen zijn uitgekeken op de geld en tijd verslindende 30 tot 40 voeters. Daarbij gaan hun gezinsleden ook lang niet altijd meer mee. Een zeiltochtje begint dan ook vaak met een al dan niet fikse autorit, waarna het gereedmaken van de boot ook nogal wat inzet vraagt. Deze schepen zijn dan ook lang niet altijd gemakkelijk alleen te bevaren. Deze kleinere scheepjes zijn voordelig in aanschaf en onderhoud, en prima solo of met een kleine bemanning te zeilen. Door hun levendigere karakter komt het oude zeilgevoel ook weer terug.
Er zijn natuurlijk best nog wel kleinere boten te vinden in de 2e hands markt. Maar doordat er in de afgelopen decennia maar weinig scheepjes in deze maat bijgekomen zijn, bestaat het leeuwendeel van deze voorraad uit verouderde ontwerpen. Daarbij, de ontwikkelingen hebben natuurlijk niet stilgestaan. Hierdoor is het mogelijk om een nieuw ontwerp van deze lengte dezelfde potentiele snelheid van een ouder 8 of zelfs 9-meter ontwerp te geven.
De nieuwe Kolibri 6.5 voorziet duidelijk in deze behoefte. Door de geringe diepgang en de bescheiden doorvaarthoogte heeft de boot een groot vaargebied. Mede daardoor ideaal voor een avondwedstrijdje of een ontspannend tochtje op de plas dicht bij huis. Maar zeker ook weerbaar genoeg voor het grotere water zoals IJsselmeer, Zeeland en de Waddenzee. Ook de Noordzee hoeft niet geschuwd te worden.
Naast deze animatie is er ook nog een filmpje te zien. Deze is gemaakt door het maandblad ZEILEN tijdens de test van de boot op de ‘vlager’plassen.
Extra aandacht is besteed aan het gebruiksgemak en de ergonomie. Dat uit zich in een aantal aspecten. De kuip is fors bemeten waardoor er veel bewegingsruimte is. Ook als er wat meer mensen meevaren. Doordat de kuipbanken naar achter toe wat uit elkaar lopen ontstaat er een ruime werkvloer. Bij de zit op de banken wordt het uitzicht van de stuurman hierdoor ook minder belemmert door de eventueel aanwezige bemanning. Bonus is ook dat het gewicht van de stuurman zich automatisch meer aan de loefzijde bevindt. Op deze kleinere boten zeker een voordeel. Er is niet gekozen voor opstaande kuipranden waardoor de zit op het zijdek ook bijzonder aangenaam is.
Het achterdek geeft niet alleen beschutting maar ook gemakkelijk bereikbare bergruimte voor bijvoorbeeld stootwillen en lijnen. Hierdoor hoeft niet steeds iemand op te staan als deze zaken bij aan-, en afmeren gepakt moeten worden. Tevens een uitgelezen ruimte om zonnepanelen te monteren die daar ook goed in het licht liggen. Bij het in-, en uitvaren van havens, sluizen en dergelijke is het erg fijn om staand te kunnen sturen. Hierdoor houden we een beter overzicht. Extra prettig is op dat moment dan ook dat de giek niet onze neus of gebit belaagd. Daar is rekening mee gehouden. Met de helmstok tussen de knieën geklemd staat U dan veilig buiten bereik van het giekuiteinde. Bediening van de basis zeilfuncties gebeuren uiteraard allemaal vanuit de veilige kuip.
Om de kajuit eenvoudig bereikbaar te houden is er bewust gekozen om een brugdek achterwege te laten. Doordat de kuipvloer een 40 cm boven de kuipvloer ligt, bent U met slechts één trede op kajuitniveau. Net als thuis met een trede hoogte van 20 cm. De onvermijdelijke gang naar het voordek wordt door de brede gangboorden geen avontuur meer, maar een veilige reis. De top-, en onderwanten zijn dusdanig geplaatst dat U er moeiteloos tussendoor kan lopen zonder gymnastische toeren uit te hoeven halen. Op het kajuitdak ruim bemeten handgrepen. Het voordek is ook ruim en vlak, zonder een enkel-bedreigende aflopende kajuitopbouw. Een stevige voetlijst van betrouwbare hoogte houdt de mensheid ook bij helling aan boord.
Hoe verleidelijk is het niet om een motorplankje aan de spiegel te schroeven. In deze maat boot betekend dat echter een klappend, scharnierend of schuivend systeem. Niet alleen bijzonder ontsierend maar ook nog eens bijkans onbereikbaar op het moment dat het nodig is. Tenzij men is uitgerust met de fysiek van Yourie van Gelder. Daarom een uitgekiend systeem waarbij de motor echt goed bereikbaar is als dat nodig is maar ook uit het water verdwijnt als dat kan. Opnieuw: gemak in gebruik. Een elektromotor wordt aanbevolen, maar voor de langere afstanden kan ook een standaard 4 a 5 pk buitenboordmotor geïnstalleerd worden.
Het ontwerp is gemaakt door Arthur Peltzer die al verantwoordelijk is voor menige high performance boot. Met de moderne en evenwichtige tuigage heeft de boot een fikse motor aan boord. Het uitgebouwde grootzeil geeft ook bij weinig wind (avonden) dan ook een flinke voortstuwing. Er bevind zich namelijk een substantieel deel van het zeiloppervlak bovenin, daar waar de meeste wind is. Zoals we allemaal weten heeft de fok ook altijd een flink aandeel in de voortstuwing. De m2 vóór de mast zijn globaal 1,5 maal zo effectief als dezelfde m2 grootzeil. De voordriehoek is dan ook ruim bemeten maar wel high aspect, dus zonder in de val van grote overlappende genua’s te trappen.
Niet alleen op de plas maar ook in de “grote boten” wedstrijden op ruim water zal de boot dan ook een tegenstander zijn om rekening mee te houden.
De ORC (Offshore Racing Congress) GPH (general purpose handicap) ligt rond de 759 seconden. De GPH is de theoretisch berekende tijd die de boot nodig heeft om een cirkelvormige baan te varen van 1 mijl. Dit cijfer wordt gebruikt om in de ORC wedstrijden de gezeilde tijd te corrigeren waardoor verschillende schepen met elkaar de strijd aan kunnen gaan.
Ter vergelijking: de GPH van de Kolibri 660 is 832 seconden en die van de Kolibri 800 751 seconden.
Het simpele maar uitgekiende interieur voorziet in alle basisbehoeften. En haalt zijn inspiratie uit de alom bekende Kolibri 560, welke gerust een ruimtewonder genoemd kan worden. Het begint al met een fors bemeten schuifluik. Licht, lucht en ruimte.
De al eerder genoemde trede geeft een goede toegang tot de kajuit. Achter deze trede onder de kuipvloer is een ruime (provisie)lade gemaakt. Aan weerszijden een ruime bemeten kajuitbank met een waardige zithoogte, waar gemakkelijk 2 mensen naast elkaar kunnen zitten. De banken lopen onder de kuipbanken door als hondekooien. De lengte van de zo ontstane kooien komt daardoor ruim boven de 2 meter uit.
Achter de banken een combinatie van rugleuning en gemakkelijk bereikbare bergruimte. Dit voor de duizend en één kleine zaken die we graag onder handbereik willen hebben. Door de toepassing van een gelamineerde mast ondersteuningsbalk is een mastpaaltje overbodig waardoor de ruimte in het voorschip optimaal bereikbaar blijft.
De kajuit loopt ook voor de mast nog door zodat er in de V-vormige ruimte tussen de voorkooien ook nog gezeten kan worden. Dit is dan ook de uitgelezen plaats om een toilet te monteren. Hiertegenover is onder de kooi nog heel goed een kooktoestel te plaatsen, zodat er ook de inwendige mens nog voorzien kan worden van een warme hapje of drankje.
Met een eenvoudig vulstukje (de zogenaamde Honymooner) worden de voorkooien plots een ruime bemeten 2-persoons slaapplaats.
Als bonus is de boot ook prima trailerbaar. Met het simpele ‘single hoist’ systeem is vaak een mastenkraan al voldoende om de boot te kranen. Singels zijn overbodig. Hierdoor komen er bestemmingen onder handbereik die met een groter schip pas na dagen of weken bereikt kunnen worden.
Niet alleen wedstrijden in verder gelegen vaargebieden, maar ook bijvoorbeeld een korte vakantie op de Oostzee of bijvoorbeeld een tochtje naar de kanaal-eilanden vanuit Cherbourg. Kroatië wellicht? Los van het feit dat de mooiste bestemmingen onder handbereik liggen heeft U met een trailer natuurlijk ook een uiterst flexibele winterberging.
Copyright Kolibri Jachtbouw © 2015 All rights reserved